dinsdag 16 juli 2013

Gebakken kaastaart met rood fruit



Dit is één van de twee (het ander was, euh, minder goed gelukt) recepten die ik heb uitgevoerd voor de barbecue die mijn werk elk jaar voor het  (bouw)verlof organiseert. Het concept is simpel, iedereen doet iets, en op het eind eet je allemaal dingen die je van tevoren niet kende, en wordt het één grote uitwisseling van recepten. Ik onthou daar dikwijls veel vegetarische dingen van over, want ik heb verrassend veel dierbewuste collega's, zo blijkt. Om het recept van de kaastaart niet te mailen, maar de bezoekerscijfers hier wat omhoog te stuwen, krijgen mijn collega's over 3 weken deze pagina voorgeschoteld...



Hier op de blog staat al een receptje voor een koelkastkaastaart, hier komt nu een recept voor één die j moet bakken. Ze hebben allebei hun eigen heerlijke smaak, dus ik zou niet kunnen kiezen welke ik de lekkerste vond!
Helemaal in het seizoen, vulde ik de taart met fruit. Dat moet natuurlijk niet, en je mag uiteraard ook freestylen met ander fruit dat je misschien in de tuin hebt.





Het recept komt van de Libelle, voor de geïnteresseerden.







Gebakken kaastaart

Bereiding: 30 minuten + 50 minuten bakken
Voor +/- 8 personen, of 16 kleine stukjes zoals in mijn geval

Ingrediënten

500 gr mascarpone (dat is zo één potje)
250 gr ricotta (doorgaans ook één potje, handig toch?)
3 eieren
50 gr maïzena (een dikke 2 lepels deed ik erin)
70 gr suiker (dat zijn 4 eetlepels of zo)
1 zakje vanillesuiker
200 gr witte chocolade (=geheim ingrediënt, niemand vindt dat terug achteraf)
4 el melk
300 gr petit beurres of speculoos of andere neutrale droge koeken
150 gr boter
fruit naar keuze, ik nam een doosje frambozen en een doosje bosbessen

Bereiding

Neem een springvorm of gewone bakvorm en leg een bakpapiertje op de bodem. Verwarm de oven voor op 170° C.
Vermaal de koekjes semi-fijn in een blender, of doe het avontuurlijk met een pureestamper of zo. Smelt de boter in de microgolf en vermeng met de koekjes in een aparte kom. Druk het koekjesmengsel aan tegen de bodem van de bakvorm en bak 10 minuten in de oven. Als je hem eruit neemt, laat je hem nog wat afkoelen.
Vermeng de ricotta, mascarpone en de suikers en voeg er dan de eieren één voor één aan toe, tot ze telkens helemaal opgenomen zijn.
Smelt de chocolade met de melk (ik heb dat voorzichtig in de microgolf gedaan, au bain marie kan uiteraard ook (maar is meer afwas) en vermeng goed, Als het nog te vast is, doe er nog een lepeltje melk bij. Doe de maïzena hierbij en roer dit goedje dan door de kazen. Stort alles op de koekjesbodem, verspreid het fruit erover en bak gedurende 55 minuten.

Smullen!






2 opmerkingen:

  1. Dit is bij ons al een klassieker.
    Geheime tip: vervang verse vruchten door diepvries bosvruchten of andere varianten. Dan heb je ze altijd in huis, het is goedkoper en de smaak is hetzelfde.
    Geheime tip 2: laat uw taart goed afkoelen voor je ermee gaat rondrijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is een geweldig recept. De witte chocolade maakt de vulling wel erg zwaar. Dus ik denk dat je de taart zéker voor meer dan 8 personen moet maken.
    TIP: Maak ze één dag op voorhand zodat ze goed afgekoeld is en zodat de speculaas in de bodem extra doordrongen is van boter & het mengsel.

    BeantwoordenVerwijderen