zaterdag 11 mei 2013

Chocolat moelleux



Als het op chocolade aankomt, dan ben ik geen doorsnee vrouw. Als iemand me morgen zou zeggen dat ik voor de rest van mijn leven geen chocolade meer mag eten, ga ik daar geen spel voor maken. Ik zou meer panikeren bij vlees. Of chips. Tjah, ieder zijn smaak zeker?



Toch vind ik dat wat chocolade op zijn tijd zeker niet slecht smaakt, waarom zouden we dan niet eens verwerken in een klassiek chocoladedessert, een chocolat moelleux? Ik had dat om één of andere reden nog nooit gemaakt, maar zo moeilijk kon dat niet zijn. Ik had ook vriendinnen op bezoek, dus om niet de hele tijd in de keuken te moeten staan terwijl de mensen aan tafel zitten (1 meter naast mijn keuken, maar goed), was dit wel een goede optie.



De ingrediëntenlijst is best kort, dus ook niet duur, altijd interessant als je volk over de vloer hebt.



Ik heb geen serveerringen, dus de mensen moesten het wel uit een potje lepelen, maar met wat zure tegenhangers in de vorm van bosbessen was dat geen bezwaar, het ziet er even leuk uit.

Chocolat moelleux 
Bron: Dagelijkse kost

Voor 4 (zeer flinke) porties
Bereiding: 15 minuten, oven: 15 minuten (nogal afhankelijk van je oven)

Ingrediënten

100 gr donkere chocolade
110 gr boter
50 gr gezeefde bloem
100 gr suiker
4 eieren

Eventueel wat rode vruchten en bloedsuiker

Bereiding

Weeg alle ingrediënten heel juist af, kwestie van geen fouten te maken van in het begin.
Meng de suiker met 2 van de eieren, voeg daarna van de resterende 2 enkel de dooiers toe. Zeef de bloem over de kom en meng alles goed onder elkaar.
Smelt de boter en chocolade samen in een pannetje op een zacht vuurtje. Als alles gesmolten is, meng de chocolade onder de rest van het deeg. Doe het deeg in een gesloten spuitzak. Ik heb dat niet, alleen met een tuutje erop, dus ik heb de plantrekkerijversie gebruikt, namelijk een diepvrieszakje, en toe zetten met een wasknijper. For real. Dat zet je enkele uren in de koekast, dan stijft het deeg wat op.

Even voor je wil serveren, verwarm je de oven op 200 °C. Verdeel het deeg over vier kleine ovenpotjes (niet tot de rand, het rijst nog behoorlijk veel) en zet in de oven. Na een tiental minuten zou het al goed kunnen zijn, maar bij mij was het nog één en al flubby, dus ik heb in totaal 15 minuten nodig gehad. Het is een beetje gokken de eerste keer, maar eens je weet wat je oven doet, kan het niet meer mislukken!

Dresseer met wat bloemsuiker en fruit.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten