donderdag 11 april 2013

Gewoon cake

Tijd voor een wat meer rechttoe rechtaan recept. Na het geweld met fruit, kokos, macarons en andere fancy-pants zoetigheid, had ik zin in een doodgewone cake. Die waar uw huis belachelijk lekker van ruikt. Die die uw mama maakte als je klein was. Die die ze ook gewoon quatre-quart noemen. Jup: die.




Simpelste ingrediënten, iedereen kan ze vinden, mogelijks heb je zelfs alles in huis. Bij mij was dat het geval op een weekavond, met alle gevolgen van dien, in chronologische volgorde: *werken*thuiskomen*oooh ik ga cake maken want ik ben vroeg thuis en het is nog licht*cakebeslag samengooien*boeltje in de oven zetten*pot uitlekken*wortelpuree met worst maken (i'm that boring)*niet té veel wortelpuree met worst eten*heel de tijd een verse warme cake ruiken*wachten*nog een beetje wachten want de cake is nog te warm en zo*AANVALLEN, het korstje is van MIJ!*


Zo ging dat dus.

Nu is het aan u!




















Boerencake

Duur: 15 minuten voorbereiding, 70 minuten bakken
Bron: overal een beetje

Ingrediënten:

300 gr malse boter (valsspelen met microgolf mag, blijf er wel braaf bij staan kijken)
300 gr suiker
300 gr gezeefde bloem
5 eitjes
1 zakje vanillesuiker
3 el yoghurt
evt. 1 el citroenrasp

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 160°C.

Meng de boter mals, met de suiker en de vanillesuiker (als je de citroenrasp gebruikt, wrijf hem vooraf in de suiker. Gewoon stevig eronder mengen). Goed mixen, tot je een homogeen papje hebt. Kluts de eitjes en giet scheutje voor scheutje bij het deeg. Mix telkens tot het vorige beetje ei is opgenomen in het deeg. Om te voorkomen dat het gaat schiften (da's voor niemand aangenaam) kan je bij het eerste beetje ei ook een deeltje bloem doen, dan is het wat steviger. Na de eieren meng je de bloem eronder, tot alles mooi vermengd is. Dan lepel je er nog enkele lepels yoghurt (mager, vol, kan mij wat schelen) bij, en stort je alles in een cakevorm, die je vooraf hebt ingevet met wat extra boter.
Bak een uur, om te beginnen. Check dan of je cake gaar is met een houten prikker. Komt die er zonder al te veel weerstand en proper uit, dan ben je klaar voor dat korstje! Zo niet, bijt nog 10 minuten op uw tandjes, zoals zelfs ik moest doen (ik heb GEEN geduld).

Aaaaand you're done. Ondertussen zijn uw buren al komen vragen waar de belachelijk lekkere geur vandaan komt. Of: ze zijn u aan het vervloeken, want bij hen zijn het wéér boterhammen met kaas. Niet tegen boterhammen met kaas voor de rest.

Smakelijk!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten